Lägre lön ger inte fler jobb i offentlig sektor
Återigen har Centerpartiets ungdomsförbund föreslagit sämre villkor för unga på arbetsmarknaden. Kravet på att inte höja lägstalönerna inom offentlig sektor, är ytterligare ett i raden av verkningslösa förslag mot ungdomsarbetslösheten. När borgerligheten pratar om att ge folk mer pengar i plånboken är det tydligt att det bara är om man an ta dem från de sjuka och arbetslösa. När det gäller löner företräder CUF och deras allians samma intressen som alltid - arbetsgivarnas och de allra rikastes.
Ett av de största problemen man som ung möter på arbetsmarknaden är korta, och otrygga anställningar. Det drabbar inte minst unga kvinnor i offentlig sektor. Under avtalsrörelsen driver LO-förbunden gemensamt krav på att minska överutnyttjandet av visstidsanställningar. Ung Vänster stödjer LO:s krav - det är så vi förbättrar tryggheten för unga anställda inom offentlig sektor.
Man får inte bukt med ungdomsarbetslösheten genom lägre löner. Ungdomar har redan idag betydligt lägre lön än övriga grupper på arbetsmarknaden - och ändå är det bland oss korttidsarbetslösheten är som högst. Länder som Lettland och Litauen har lägre ingångslöner och samtidigt en högre arbetslöshet än Sverige. Att ungdomar inte får jobb inom offentlig sektor beror inte på för höga löner, det beror på att man inte anställer. Självklart går det att använda de 100 miljarder som högern sänkt skatten med, till anställningar i offentlig sektor. Men istället för att förespråka reella anställningar, kräver CUF att vi sänker våra löner.
Unga kvinnor ska inte behöva betala högerns skattesänkningar med lägre ingångslön. Ung Vänster kräver en tryggare arbetsmarknad, med stopp för överutnyttjandet av visstidsanställningar.
Uttalande antaget av Ung Vänsters förbundsstyrelse 100207
Ung Vänster kräver: Tågen ska gå som på räls
Under vintern har många svenskar fått uppleva ett stort antal tågförseningar. På vissa sträckor har resenärerna fått vänta i timtal för att komma fram till sina slutmål. Det tycks inte krävas mycket mer än oväntad väderlek för att SJ ska hamna i stora svårigheter. Det här måste nu bli en väckarklocka för den svenska regeringen att göra något åt våra järnvägar för att slippa de stora problem, både för enskilda passagerare och för företag, dessa förseningar orsakar.
Vi har prövat högerns lösningar - bolagisering och konkurrensutsättning - och det är uppenbart för de flesta att det inte fungerar. Nu krävs något nytt - att SJ går in och tar ett riktigt samhällsansvar. Stora underhållsbehov har länge nu nonchalerats eller skjutits fram på obestämd framtid på grund av de väldiga vinstkrav som ligger på företaget. Den ekonomiska utdelningen underminerar tågtrafiken i hela landet och behöver därför så snart som möjligt tas bort.
I Europa finns ytterligare avskräckande exempel på vad avregleringar av landets så viktiga infrastruktur har lett till. Storbritannien har gått längst i avregleringen. Där har resultatet blivit uteblivna investeringar, eftersatt underhåll och flera stora olyckor. I flera stora städer har man på senare tid tagit tillbaka tågtrafiken i offentlig regi just av den anledningen.
Banverket uppskattar att det fram till 2015 saknas 8 miljarder kronor till banunderhåll om tågförseningarna ska minska med minst 50 %. Det är pengar som behöver skjutas till så snart som möjligt.
SJ:s vinstkrav bör ersättas med ett transportpolitiskt krav som handlar om att tillgodose människors behov. Där behöver man fokusera på rimligare priser och ökad turtäthet.
Våra järnvägar ska vara stabila, pålitliga och trygga att åka på, även i minusgrader. För det krävs mycket stora investeringar som den borgerliga regeringen idag helt försummat. För ekonomin, miljön och tågets konkurrenskraft gentemot flyg och bil måste vi på allvar börja satsa på vår järnväg.
Uttalande antaget av Ung Vänsters förbundsstyrelse 100207
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar